Case-story Facilicom
Real-time opvolgingverhoogt efficiëntie en reduceert kosten
Schoonmaakopdrachten in de zorgsector vergen een zeer specifieke aanpak. De hygiënevereisten liggen er heel hoog, en netheid speelt een belangrijke rol in de kwaliteitsbeleving van patiënten en bezoekers. 4D vision ontwikkelde in opdracht van GOM Healthcare een softwareplatform waarmee schoonmaakactiviteiten in real-time kunnen worden opgevolgd. “4D vision toonde zich de ideale IT-partner voor dit type project. Ze denken mee op strategisch vlak én ze vertalen dat denkwerk in een oplossing die perfect bruikbaar is op de werkvloer”, zegt Marcel Lion, Sales en Operations Manager bij GOM Healthcare.
Uniek schoonmaaksysteem waarborgt kwaliteit en hygiëne in de zorgsector
Gespecialiseerde schoonmaakdiensten voor de zorgsector
GOM Healthcare is een onderdeel van dienstenleverancier Facilicom en levert gespecialiseerde schoonmaakdiensten voor de zorgsector. Tot de klanten van het bedrijf behoren verschillende grote ziekenhuizen, rusthuizen, revalidatiecentra en verpleegtehuizen. “Vanwege het besmettingsgevaar is hygiëne er uiteraard cruciaal”, zegt Marcel Lion. “De netheid draagt bovendien aanzienlijk bij tot de kwaliteitsbeleving van patiënten en bezoekers. De schoonmaak van operatiekamers, labo’s en andere steriele omgevingen moet dan weer gebeuren door medewerkers met de nodige kwalificaties, die perfect op de hoogte zijn van de verschillende procedures en voorschriften.”
Real-time opvolging en beheer van schoonmaaktaken
“Een efficiënte werkorganisatie en een gedetailleerde opvolging van de verschillende schoonmaaktaken is er nog belangrijker dan in andere sectoren”, vervolgt Marcel Lion. GOM Healthcare was dan ook al een tijdje op zoek naar een IT-systeem waarmee het alle schoonmaaktaken in real-time kon beheren. Het bedrijf vond in 4D vision de perfecte IT-partner. “Het unieke aan 4D vision is dat ze het beste van twee werelden combineren: ze kunnen meedenken op strategisch niveau én ze kunnen dat denkwerk vertalen in een oplossing die werkt op de vloer. In die zin illustreerden ze tijdens het project perfect hun missie: IT from board to floor. Ze leefden zich volledig in onze activiteiten als schoonmaakbedrijf in en kwamen ook zelf met heel wat ideeën en suggesties. En hun bereidheid om zich mee met de mensen op de werkvloer te begeven heeft zeker bijgedragen tot het succes van dit project.”
De juiste medewerker op de juiste plaats
Het resultaat is een systeem dat het leven voor alle partijen eenvoudiger maakt: van manager tot poetspersoneel. Alle schoonmaakopdrachten worden in een centraal systeem bijgehouden: aantal kamers, frequentie, volgorde, kwalificaties van de medewerker, specifieke procedures, risico’s op besmettingsgevaar, enzovoort. Het systeem giet de opdrachten in een planning, waarin de taken worden toegewezen aan de juiste medewerkers. Die beschikken over een zogenaamde Tablet PC op hun schoonmaakkar, waarop ze ’s morgens hun takenlijst kunnen raadplegen. Uiteraard worden de taken zo georganiseerd dat medewerkers zo weinig mogelijk tijd verliezen door verplaatsingen. Voor iedere taak kunnen ze verdere informatie opvragen zoals de exacte locatie van de kamer, specifieke voorschriften en instructies, het benodigde materiaal (poetsproducten, handschoenen, …), enzovoort.
Wanneer een patiënt zich aanmeldt, kan de verantwoordelijke in het systeem meteen zien of er een kamer beschikbaar is .
Zicht op de status van iedere kamer
“Telkens onze medewerkers een bepaalde taak hebben afgewerkt, kunnen ze die afvinken in het systeem”, legt Marcel Lion uit. “Op die manier kan de verantwoordelijke online de status van iedere kamer raadplegen. Dat voorkomt misverstanden en vergemakkelijkt de rotatie van de kamers. Wanneer een nieuwe patiënt zich aanmeldt, kan de verantwoordelijke meteen zien welke kamers klaar zijn. Vroeger was daar dikwijls een telefoontje of zelfs een verplaatsing voor nodig.” Omgekeerd kan het poetspersoneel ook informatie aan het systeem toevoegen. Een kapotte deurknop, een stopcontact dat los zit, een defect toestel, … Het zijn zaken die het poetspersoneel vaak als eerste opmerkt. Nu hebben ze de mogelijkheid om dit ook meteen door te geven aan de technische diensten.
Aanzienlijke kostenbesparingen
Het systeem verbetert niet alleen de communicatie met het poetspersoneel, het zorgt ook voor heel wat besparingen. “In de praktijk leidt de hoge rotatiegraad van ziekenhuiskamers tot heel wat overbodige poetsbeurten”, zegt Marcel Lion. “De meeste ziekenhuiskamers worden iedere dag gepoetst, typisch ’s morgens. De kamers worden ook telkens grondig schoongemaakt vooraleer een nieuwe patiënt zijn intrek neemt. De meeste patiënten vertrekken echter nog voor de middag, waardoor we vaak een kamer aan het poetsen zijn van iemand die een half uur later al vertrokken is, waarna de kamer nogmaals gepoetst wordt. Dankzij het nieuwe systeem kunnen we dit vermijden. Wanneer je weet dat sommige ziekenhuizen jaarlijks tot 65 000 vertrekpatiënten hebben, leidt dit tot aanzienlijke besparingen, zonder enige toegeving op netheid of kwaliteit.
“Dankzij het systeem worden alle schoonmaaktaken uitgevoerd volgens de juiste voorschriften en door medewerkers met de nodige kwalificaties.”
Marcel Lion, Sales en Operations Manager
bij GOM Healthcare.
Klaar voor verdere commercialisering
Het systeem werd oorspronkelijk op maat ontwikkeld voor een belangrijke klant van GOM Healthcare. Vandaag wil het bedrijf het systeem ook aan andere klanten aanbieden. “We denken in de eerste plaats uiteraard aan de zorgsector. Maar ook chemische en farmaceutische bedrijven kunnen met het systeem hun voordeel doen, aangezien ze door strenge hygiëne- en veiligheidsvoorschriften met gelijkaardige uitdagingen worden geconfronteerd. En dankzij de efficiëntieverhoging kunnen ook grote bedrijven die bijvoorbeeld kantoren hebben op verschillende locaties, de investeringskost snel terugwinnen”, besluit Marcel Lion.
GOM Healthcare
GOM Healthcare levert gespecialiseerde schoonmaakdiensten voor de zorgsector en maakt deel uit van de internationale Facilicom-groep. Facilicom is naast schoonmaak onder meer actief in catering, beveiliging, onderhoud, bouw en werving en selectie. De groep telt ruim 30 000 medewerkers en is actief in België, Engeland, Frankrijk en Nederland.
download PDF